Between exile and exclusion
a reception device for poly-excluded pupils in Secondary School
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1981-1624.v25i1p77-88Keywords:
Analysis of practice, Culture, Adolescent relationship, Creative processAbstract
This text is based on an Action-Research conducted in a secondary school. The objective was to transform the practices of the educational team, so that it was possible to better accommodate schoolchildren excluded from neighboring establishments. The actors of this project were brought together during a school year according to three methods: the multidisciplinary team met regularly in groups to analyze practices; monthly focus groups were offered for teens; general meetings punctuated the year. We will show how mediating objects, here culturally and subjectively charged objects, that were expressly chosen by the participants, have contributed for reflection leading to the constitution of a group culture and to the development of links between the paths of exile and college exclusions. The mutative process thus initiated has enabled the formative function of these groups to be possible in three dimensions: with the students who are registered with them, with teams who can thus feel supported, and with the institution recognized in its instituting potential.
Downloads
References
Agamben, G. (2007). Qu’est-ce qu’un dispositif? (M. Rueff, trad.). Paris: Rivages, Payot.
Alighieri, D. (1910). La divine comédie. (R. de Lamenais, trad.). F. Paris: Flammarion. (Texto original publicado em 1472).
Aulagnier, P. (1986). Un interprète en quête de sens. Paris: Ramsay.
Balint, M. (1957). The Doctor, his Patient and the Illness. London: Pitman Medical Publishing Co.
Benghozi, P. (2006). Pré-contre-transfert, cadre et dispositif. Discussion de l'exposé de Jean-Claude Rouchy. Revue de psychothérapie psychanalytique de groupe, 47(2), 25-29.
Diet, E. (2010). L'objet culturel et ses fonctions médiatrices. Connexions, 93(1), 39-59.
Douville, O. (2007). De l'adolescence errante. Variations sur les non-lieux de nos modernités. Paris: Éditions Pleins Feux.
Kaës, R. (2015). L'extension de la psychanalyse: Pour une métapsychologie de troisième type. Paris: Dunod.
Omay, O. & Gaillard, G. (2009). Alain-Noël Henri: Penser à partir de la pratique. Toulouse: Érès.
Rouchy, J-C. (2008). Le groupe, espace analytique. Toulouse: Érès.
Downloads
Published
Issue
Section
License
O envio dos manuscritos deverá ser acompanhado de Carta à Comissão Executiva solicitando a publicação. Na carta, o(s) autor(es) deve(m) informar eventuais conflitos de interesse - profissionais, financeiros e benefícios diretos ou indiretos - que possam vir a influenciar os resultados da pesquisa. Devem, ainda, revelar as fontes de financiamento envolvidas no trabalho, bem como garantir a privacidade e o anonimato das pessoas envolvidas. Portanto, o(s) autor(es) deve(m) informar os procedimentos da aprovação da pesquisa pelo Comitê de Ética da instituição do(s) pesquisador(es) com o número do parecer.
O material deve ser acompanhado também de uma Declaração de Direito Autoral assinada por todo(s) o(s) autor(es) atestando o ineditismo do trabalho, conforme o seguinte modelo:
Eu, Rinaldo Voltolini, concedo à revista o direito de primeira publicação e declaro que o artigo intitulado Sobre uma política de acolhimento de professores em situação de inclusão, apresentado para publicação na revista Estilos da Clínica, não foi publicado ou apresentado para avaliação e publicação em nenhuma outra revista ou livro, sendo, portanto, original.