Nature and Modernism: Mário de Andrade and Villa-Lobos before the Week

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/s0103-4014.2022.36104.008

Keywords:

Mário de Andrade, Villa-Lobos, Nationalism, Modernism, Brazilian music

Abstract

In the early 1920s, the discussion on music had not yet brought Mário de Andrade and Villa-Lobos together, both “actors” who will become protagonists after participating in the Modern Art Week in February 1922. The musicologist from São Paulo became aware of the work of the composer from Rio de Janeiro, curious to discover new possibilities in the realm of musical creation; and the conductor, in turn, aimed to establish his name on new stages, probably wishing to perform in São Paulo. Both had occasional access to the press, whether to publicize concerts - in the case of the composer - or to accompany the season of operas and concerts - in the case of the critic and musicologist. One can see in specific texts their search to crystallize the Brazilian musical language through paths that still keep them very close to Romantic nationalism, impregnated with images of the homeland, nature and the ancestral origin of the country’s people.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVARENGA, O. Mário de Andrade, um pouco. Rio de Janeiro: Livraria José Olympio, 1974.

ANDRADE, M. de. Pela defesa nacional. Correio Paulistano, São Paulo, 22.11.1917.

ANDRADE, M. de. Música Brasileira. Coluna Críticas. São Paulo, Correio Musical Brasileiro, [a. 1] n.4, p.5-6, 1-15 jun.1921.

ANDRADE, M. de. Discurso pronunciado pelo distinto professor Mário de Andrade, na sessão de entrega dos diplomas aos alunos que concluíram seus cursos em 1922, realizada a 10 do corrente, no Salão do Conservatório Dramático e Musical de São Paulo, sendo o orador paraninfo nomeado pelos diplomandos. Correio Paulistano, São Paulo, 19.3.1923, In: Recortes III, p.38-9, Série Recortes, Arquivo Mário de Andrade, Instituto de Estudos Brasileiros, Universidade de Sâo Paulo.

ANDRADE, M. de. A festa de formatura. Conservatório de S. Paulo – O festival de ontem da entrega de diplomas. São Paulo, periódico não identificado, s.n., 1925. Álbum R35, Microfilme M49, série extraída de periódicos, Fundo Mário de Andrade, Instituto de Estudos Brasileiros, Universidade de São Paulo.

ANDRADE, M. de. Oração de Paraninfo – 1935. In: ANDRADE, M. de. Aspectos da música brasileira. 2.ed. S. Paulo; Brasília: Martins; Instituto Nacional do Livro, 1975. p.235-47.

ANDRADE, M. de. Introdução à Estética Musical. Estabelecimento do texto, introdução e notas de Flávia Camargo Toni. São Paulo: Hucitec, 1995

ANDRADE, M. de; BANDEIRA, M. Correspondência. Org., introd. e notas de Marcos Antonio de Moraes. São Paulo: Edusp, 2001.

ARAÚJO, J. G. de. Carta para Mário de Andrade, São Paulo, [17 de fevereiro de 1922], assinada: “J. Gomes de Araujo”; forma de tratamento: “Ilmo. Sr. Mario de Andrade”; autógrafo a tinta preta; papel verde, pautado, filigrana; 1 folha; 25,7 x 21,3 cm; 2 furos. MA-C-CPL 773, Fundo Mário de Andrade, Instituto de Estudos Brasileiros, Universidade de São Paulo.

BATISTA, M. R.; LOPEZ, T. P. A.; LIMA, Y. S. de. Brasil: 1º Tempo Modernista – 1917/29: Documentação. São Paulo: Instituto de Estudos Brasileiros, 1972. p.2.

BOAVENTURA, M. E. (Org.) 22 por 22: a Semana de Arte Moderna vista pelos seus contemporâneos. São Paulo: Edusp, 2008.

BUENO, M. da S. Cenário ou paisagem? A representação da natureza na pintura do século XIX. In: ANAIS ELETRÔNICOS DO 14º SEMINÁRIO NACIONAL DE HISTÓRIA DA CIÊNCIA E DA TECNOLOGIA. Belo Horizonte, UFMG, 2014. Disponível em: <https://www.14snhct.sbhc.org.br/conteudo/view?ID_CONTEUDO=800>. Acesso em: 11 out. 2021.

GIACOMO, A. M. de. Villa-Lobos, alma sonora do Brasil (biografia para a infância e juventude). São Paulo: Melhoramentos, 1959.

KRAUSE, F. In den wildnissen Brasiliens; bericht und ergebnisse der Leipziger Araguaya expedition (1908). Leipzig: R. Voigtländer, 1911.

LAGO, M. A. C. do. (Org.) O boi no telhado: Darius Milhaud e a música brasileira no modernismo francês. São Paulo: IMS, 2012.

LERY, J. de. Histoire d’un voyage fait en la terre du Brésil: avtrement dite Amerique. Primeira edição La Rochelle, 1578.

MORAES, M. A. de. Orgulho de jamais aconselhar. São Paulo: Edusp, 2007.

MUSEU VILLA-LOBOS. Villa-Lobos, sua obra. 3.ed. Rio de Janeiro: Museu Villa-Lobos, 1989.

PEDROSA, M. Villa Lobos et son peuple: Le point de vue brésilien. La Revue Musicale, Paris, ano 1, n.10, p.23-28, nov. 1929.

RILEY, M.; SMITH, A. D. Nation and Classical Music: From Handel to Copland. Suffolk: The Boydell Press, 2016.

RODRIGUES, L. Carlos Gomes um tema em questão: A ótica modernista e a visão de Mário de Andrade. São Paulo: Editora Unesp, 2011.

SALLES, P. de T.; DUDEQUE, N. (Org.) Villa-Lobos, um compêndio: novos desafios interpretativos. Curitiba: Ed. UFPR, 2017.

VILLA-LOBOS, H. Alma do Brasil. Documentação, confronto e seleção de folklore. O Paiz, Rio de Janeiro, 2.1.1927, p.13.

VILLA-LOBOS, H. Casos e fatos importantes sobre Heitor Villa-Lobos – numa biografia autêntica resumida. Boletim Viva Música, jan.-fev. de 1941, p.11-15.

Published

2022-02-15

How to Cite

Toni, F. C., & Fresca, C. (2022). Nature and Modernism: Mário de Andrade and Villa-Lobos before the Week. Estudos Avançados, 36(104), 143-184. https://doi.org/10.1590/s0103-4014.2022.36104.008