Greco-roman literature and controversial topics in university teaching practice

Authors

  • Greice Drumond Universidade Federal Fluminense

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.i40p237-254

Keywords:

University education, Greco-Roman literature, sensitive topics, classical studies

Abstract

In the university context, the inclusion of cross-cutting themes in the syllabuses of classical literature subjects - Greek and Latin - broadens, in the classroom, the debate on controversial or sensitive topics that, when deepened, can contribute to the formation of critical readers and citizens aware of the problems of Brazilian society. We developed the analysis of our teaching practice from the perspective that Yun Lee Too (1998), in Power and Pedagogy: Rhetorical of Classical Learning, outlines in his reflection on the role of classical studies in contemporary education when he considers that "the area of ​​classics can be displaced from its position as an 'elite' subject that excludes various groups (women, minorities, older students) and reinstated as a more democratic and plural subject which may help to authorize less empowered groups." (TOO, 1998, p. 15). Under this motto, we conducted this investigation, based on experiences in the classroom, on the approach to themes that, until then, were naturalized, in order to give visibility to forms of violence, prejudices, and taboos that are still present in our society, thus giving rise to a reinterpretation of myths that prioritizes the citizenship education of new generations.

Downloads

References

ARAÚJO, Ulisses. Temas transversais, pedagogia de projetos e mudanças na educação. São Paulo: Summus, 2014.

BEARD, M.; HENDERSON, J. Antiguidade clássica: uma brevíssima introdução. Trad. Marcus Penchel. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1998. p. 15-49.

BERNAL, Martin. “A imagem da Grécia Antiga como uma ferramenta para o colonialismo e para a hegemonia européia”. Traduzido por Fábio Adriano Hering. In: FUNARI, Pedro Paulo. Repensando o Mundo antigo. Campinas: IFCH, 2005, p. 13-32. (Coleção Textos Didáticos, 49).

BRASETE, Maria Fernanda. Semónides de Amorgos, fr. 7. Ágora: Estudos Clássicos em debate, Aveiro, v. 7, n. 7, p.153-162, jan. 2005. Disponível em: https://ria.ua.pt/handle/10773/16103?locale=en. Acesso em: 29 set. 2024.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclo do Ensino Fundamental – Temas Transversais. Brasília: MEC/SEF, 1998.

BUARQUE, Chico; PONTES, Paulo. Gota d'água. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1975.

CASTELLS, Manuel. Redes de indignação e esperança: movimentos sociais na era da internet. Tradução Carlos Alberto Medeiros. Rio de Janeiro: Zahar, 2013.

CARDOSO, Isabella Tardin. A redescoberta da filologia. [Entrevista cedida a] Márcio Ferrari. Pesquisa FAPESP. São Paulo, n. 239, jan. 2016. Disponível em: https://revistapesquisa.fapesp.br/a-redescoberta-da-filologia/#:~:text=Historicamente%2C%20a%20filologia%20pode%20ser,lingu%C3%ADstica%20e%20os%20estudos%20liter%C3%A1rios. Acesso em: 30 set. 2024.

DUARTE, Adriane da Silva. “’Operação Lisístrata’: do teatro ao ato - a recepção da comédia de Aristófanes nos anos de chumbo da ditadura brasileira”. Phaos, n. 15, p. 65-79, 2015. Disponível em: https://revistas.iel.unicamp.br/index.php/phaos/article/view/5088. Acesso em: 28 set. 2024.

EURÍPIDES. Medeia. Direção de tradução Tereza Virgínia Ribeiro. Tradução de Trupersa. São Paulo: Ateliê Editorial, 2013.

FALAIZE, Benoit. “O ensino de temas controversos na escola francesa: os novos fundamentos da história escolar na França?” Traduzido por Fabrício Coelho. Tempo e Argumento, Florianópolis, v. 6, n. 11, p. 224–253, 2014. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/tempo/article/view/2175180306112014224. Acesso em: 12 ago. 2024.

KAHN, Madeleine. Why are we reading Ovid’s Handbook on rape? Teaching and learning at a women’s college. Londres: Routledge, 2016. E-book.

LEFFA, V. “Metodologia do ensino de línguas” In: BOHN H. I; VANDRESEN, P. Tópicos em linguística aplicada: o ensino de línguas estrangeiras. Florianópolis: UFSC, 1988, p. 211-236.

LEITE, Leni Ribeiro; CASTRO, Marihá Barbosa e. O ensino de língua latina no Brasil: percursos e perspectivas. Classica - Revista Brasileira de Estudos Clássicos, [S. l.], v. 27, n. 2, p. 53–77, 2014. DOI: 10.24277/classica.v27i2.226. Disponível em: https://revista.classica.org.br/classica/article/view/226. Acesso em: 29 set. 2024.

MATTAR, Khris. O movimento de justiça global: uma nova mobilização política de resistência? Tradução de Khris Mattar e Andréia Rosenir da Silva. Ijuí: Unijuí, 2013.

PEREIRA, Nilton Mullet; SEFFNER, Fernando. Ensino de História: passados vivos e educação em questões sensíveis. Revista História Hoje, v. 7, n. 13, p. 14-33, 2018. Disponível em: Disponível em: https://rhhj.anpuh.org/RHHJ/article/view/427/275. Acesso em 28 ago. 2024.

PIUBEL, Thays Marolla. Temas sensíveis no ensino de história: produzindo conhecimento histórico escolar na relação passado/presente. Escritas: Revista do Curso de História. Araguaína. v. 12, n. 2, p. 71-87, 2020. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/escritas/article/view/9282/17653. Acesso em 13 jul. 2024.

RABINOWITZ, Nancy Sorkin; McHARDY, Fiona (ed). From abortion to pederasty: addressing difficult topics in the classics classroom. Columbus: Ohio State University Press, 2014.

RIBEIRO, Diana; NOGUEIRA, Conceição; MAGALHÃES, Sara Isabel. As ondas feministas: continuidades e descontinuidades no movimento feminista brasileiro. Sul-Sul - Revista de Ciências Humanas e Sociais, [S. l.], v. 1, n. 03, p. 57–76, 2021. DOI: 10.53282/sulsul.v1i03.780. Disponível em: https://revistas.ufob.edu.br/index.php/revistasul-sul/article/view/780. Acesso em: 29 set. 2024.

ROBSON, James. Fantastic sex: fantasies of sexual assault in Aristophanes. In: Masterson, Mark; Rabinowitz, Nancy Sorkin, and Robson, James (ed.). Sex in Antiquity: Exploring Gender and Sexuality in the Ancient World. Rewriting Antiquity. Abingdon: Routledge, 2015.

SCHÜLER, Donaldo. Literatura grega: irradiações. Cotia: Ateliê Editorial, 2018.

SEMÓNIDES DE AMORGOS. Fragmento 7. Tradução de Maria Fernanda Brasete. In: BRASETE, Maria Fernanda. Semónides de Amorgos, fr. 7. Ágora: Estudos Clássicos em debate, Aveiro, v. 7, n. 7, p.153-162, jan. 2005. Disponível em: https://ria.ua.pt/handle/10773/16103?locale=en. Acesso em: 29 set. 2024.

TOO, Y. L. Introduction. In: TOO, Y. L.; Livingstone, N. (ed). Pedagogy and power: rhetorics of classical learning. Cambridge: Cambridge University Press, 1998.

UZA, A. N. de. Abordagem de temas sensíveis e o reflexo nas redes sociais: como os alunos externalizam suas interpretações. Palavras ABEHrtas, [S. l.], n. 2, 2021. Disponível em: https://palavrasabehrtas.abeh.org.br/index.php/palavrasABEHrtas/article/view/21. Acesso em: 12 set. 2024.

Published

2024-12-20

How to Cite

Drumond, G. (2024). Greco-roman literature and controversial topics in university teaching practice. Revista Criação & Crítica, 40, 237-254. https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.i40p237-254