The Life and Future of Criticism with Leyla Perrone-Moisés

Authors

  • Gabriel Carra Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.i38p%25p

Keywords:

Leyla Perrone-Moisés, Brazilian criticism, canon, literacy criticsim

Abstract

This text aims to present various responses from Leyla Perrone-Moisés to inquiries about the role of the literary critic, their profession, and their relationship with others who share their activity. To achieve this, we traverse her monographic production, especially Altas literaturas, Mutações da literatura no século XXI, and Texto, crítica e escritura, seeking reflections woven by the author over almost five decades. These reflections, due to their insistence on literature, resonate with those who share her passions and can be useful to future critics. Therefore, this article does not intend to formulate a thesis but merely to narrate the history of some concerns and the answers that the reading of Perrone-Moisés' books suggests.

Downloads

Download data is not yet available.

References

FERRARI, Jérôme. O sermão sobre a queda de Roma. Trad. Samuel Titan Jr. São Paulo: Editora 34, 2023.

KIBERD, Declan. “Introdução” IN: JOYCE, James. Ulysses. Trad. Caetano W. Galindo. São Paulo: Companhia das letras, 2023, p. 13-91.

NÁCHER, Max Hidalgo. “Leyla Perrone-Moisés y algunas modulaciones barthesianas em Brasil em torno a la crítica y la literatura”, ALEA, Rio de Janeiro, n. 18, 2016, p. 344-366. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/alea/a/Kszf9gqNZf8FvVKmmFF96NL/?format=pdf&lang=es>. Acesso em: 15 nov. 2023.

NANCY, Jean-Luc. “A imagem – o distinto”. Trad. Carlos Eduardo Schmidt Capela. Outra travessia, Florianópolis, n. 22, 2016, p. 97-109. Disponível em: <https://periodicos.ufsc.br/index.php/Outra/article/view/2176-8552.2016n22p97>. Acesso em: 15 nov. 2023.

PERRONE-MOISÉS, Leyla. Texto, crítica, escritura. São Paulo: Martins Fontes, 2005.

PERRONE-MOISÉS, Leyla. Altas literaturas: escolha e valor na obra crítica de escritores modernos. São Paulo: Companhia das letras, 1998.

PERRONE-MOISÉS, Leyla. Flores da escrivaninha: ensaios. São Paulo: Companhia das letras, 1990.

PERRONE-MOISÉS, Leyla. Inútil poesia. São Paulo: Companhia das letras, 1990.

PERRONE-MOISÉS, Leyla. “Literatura engajada”. Criação & Crítica, São Paulo, n. 35, 2023, p. 380-383. Disponível em: < https://www.revistas.usp.br/criacaoecritica/article/view/212813 >. Acesso em: 15 nov. 2023.

PERRONE-MOISÉS, Leyla. Texto, crítica, escritura. São Paulo: Martins Fontes, 2005.

PIGLIA, Ricardo. Anos de formação: os diários de Emilio Renzi. Trad. Sérgio Molina. São Paulo: Todavia, 2017.

PINO, Claudia Amigo. “As múltiplas críticas da crítica de Leyla Perrone-Moisés”. Criação & Crítica, São Paulo, n. 35, 2023, p. 74-99. Disponível em: < https://www.revistas.usp.br/criacaoecritica/article/view/211305>. Acesso em: 15 nov. 2023.

PROUST, Marcel. Contre Sainte-Beuve: notas sobre crítica e literatura. Trad. Haroldo Ramanzini. São Paulo: Iluminuras, 1988.

RUDLER, Gustave. Les techniques de la critique et de l’histoire littéraires. Genebra : Editions Slatkine, 1979.

SALDANHA, Fabio P. “Você não entendeu nada: perverformatividades e cenas do ensino na Universidade de São Paulo”. Criação & Crítica, São Paulo, n. 35, 2023, p. 74-99. Disponível em: < https://www.revistas.usp.br/criacaoecritica/article/view/209830>. Acesso em: 15 nov. 2023.

SONTAG, Susan. “O Hitler de Syberberg” IN: ____. Sob o signo de saturno. Trad. Rubens Figueiredo. São Paulo: Companhia das letras, 2022, p. 131-159.

STENDHAL. O vermelho e o negro. Trad. Raquel de Almeida Prado. São Paulo: Companhia das letras, 2018.

VIDAL, Paloma. Não escrever [com Roland Barthes]. São Paulo: tinta-da-china Brasil, 2023.

Published

2024-06-14

How to Cite

Carra, G. (2024). The Life and Future of Criticism with Leyla Perrone-Moisés. Revista Criação & Crítica, 38, 84-101. https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.i38p%p