The Life and Future of Criticism with Leyla Perrone-Moisés
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.i38p%25pKeywords:
Leyla Perrone-Moisés, Brazilian criticism, canon, literacy criticsimAbstract
This text aims to present various responses from Leyla Perrone-Moisés to inquiries about the role of the literary critic, their profession, and their relationship with others who share their activity. To achieve this, we traverse her monographic production, especially Altas literaturas, Mutações da literatura no século XXI, and Texto, crítica e escritura, seeking reflections woven by the author over almost five decades. These reflections, due to their insistence on literature, resonate with those who share her passions and can be useful to future critics. Therefore, this article does not intend to formulate a thesis but merely to narrate the history of some concerns and the answers that the reading of Perrone-Moisés' books suggests.
Downloads
References
FERRARI, Jérôme. O sermão sobre a queda de Roma. Trad. Samuel Titan Jr. São Paulo: Editora 34, 2023.
KIBERD, Declan. “Introdução” IN: JOYCE, James. Ulysses. Trad. Caetano W. Galindo. São Paulo: Companhia das letras, 2023, p. 13-91.
NÁCHER, Max Hidalgo. “Leyla Perrone-Moisés y algunas modulaciones barthesianas em Brasil em torno a la crítica y la literatura”, ALEA, Rio de Janeiro, n. 18, 2016, p. 344-366. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/alea/a/Kszf9gqNZf8FvVKmmFF96NL/?format=pdf&lang=es>. Acesso em: 15 nov. 2023.
NANCY, Jean-Luc. “A imagem – o distinto”. Trad. Carlos Eduardo Schmidt Capela. Outra travessia, Florianópolis, n. 22, 2016, p. 97-109. Disponível em: <https://periodicos.ufsc.br/index.php/Outra/article/view/2176-8552.2016n22p97>. Acesso em: 15 nov. 2023.
PERRONE-MOISÉS, Leyla. Texto, crítica, escritura. São Paulo: Martins Fontes, 2005.
PERRONE-MOISÉS, Leyla. Altas literaturas: escolha e valor na obra crítica de escritores modernos. São Paulo: Companhia das letras, 1998.
PERRONE-MOISÉS, Leyla. Flores da escrivaninha: ensaios. São Paulo: Companhia das letras, 1990.
PERRONE-MOISÉS, Leyla. Inútil poesia. São Paulo: Companhia das letras, 1990.
PERRONE-MOISÉS, Leyla. “Literatura engajada”. Criação & Crítica, São Paulo, n. 35, 2023, p. 380-383. Disponível em: < https://www.revistas.usp.br/criacaoecritica/article/view/212813 >. Acesso em: 15 nov. 2023.
PERRONE-MOISÉS, Leyla. Texto, crítica, escritura. São Paulo: Martins Fontes, 2005.
PIGLIA, Ricardo. Anos de formação: os diários de Emilio Renzi. Trad. Sérgio Molina. São Paulo: Todavia, 2017.
PINO, Claudia Amigo. “As múltiplas críticas da crítica de Leyla Perrone-Moisés”. Criação & Crítica, São Paulo, n. 35, 2023, p. 74-99. Disponível em: < https://www.revistas.usp.br/criacaoecritica/article/view/211305>. Acesso em: 15 nov. 2023.
PROUST, Marcel. Contre Sainte-Beuve: notas sobre crítica e literatura. Trad. Haroldo Ramanzini. São Paulo: Iluminuras, 1988.
RUDLER, Gustave. Les techniques de la critique et de l’histoire littéraires. Genebra : Editions Slatkine, 1979.
SALDANHA, Fabio P. “Você não entendeu nada: perverformatividades e cenas do ensino na Universidade de São Paulo”. Criação & Crítica, São Paulo, n. 35, 2023, p. 74-99. Disponível em: < https://www.revistas.usp.br/criacaoecritica/article/view/209830>. Acesso em: 15 nov. 2023.
SONTAG, Susan. “O Hitler de Syberberg” IN: ____. Sob o signo de saturno. Trad. Rubens Figueiredo. São Paulo: Companhia das letras, 2022, p. 131-159.
STENDHAL. O vermelho e o negro. Trad. Raquel de Almeida Prado. São Paulo: Companhia das letras, 2018.
VIDAL, Paloma. Não escrever [com Roland Barthes]. São Paulo: tinta-da-china Brasil, 2023.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors can enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) before and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).