Technologies and mobile devices in remote learning

Authors

  • Edilane Carvalho Teles Universidade do Estado da Bahia
  • Adriana Maria de Almeida Campana Universidade do Estado da Bahia
  • Suéller Costa Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v27i1p178-194

Keywords:

Methodology, Reception, Formation, Technologies, Remote teaching

Abstract

This article presents two theoretical-methodological paths of inclusion and uses of technologies in the creation of authoring training strategies to meet the learning demands with remote teaching, in two different experiences: the first, in the initial years of basic education, and the second, in a Pedagogy degree. To this end, it analyzes, by the proposed paths, the alternatives found, and the plans based on the teaching and student role, in the appropriation of available applications and devices. The scope is to understand some of the possible paths that the groups have proposed and experienced in the training. With a participatory methodology, it is also guided by reception research, since it individualizes in listening and observing interactions and records, the speeches and the elaborations of the subjects in the contexts.

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Author Biographies

  • Edilane Carvalho Teles, Universidade do Estado da Bahia

    Doutora em Ciências da Comunicação pela USP. Professora de Pedagogia e do Programa de Pós-Graduação em Educação, Cultura e Territórios Semiáridos da Uneb. Líder do Grupo de Pesquisa Polifonia (Uneb) e membro do Mediações Educomunicativa (ECA-USP).

  • Adriana Maria de Almeida Campana, Universidade do Estado da Bahia

    Mestre em Educação, Cultura e Territórios Semiáridos pela UNEB. Professora e contadora de histórias. Vice-líder do Grupo de Pesquisa Educere e membro do Grupo de Pesquisa Polifonia (Uneb).

  • Suéller Costa, Universidade de São Paulo

    Educomunicadora, jornalista e professora dos anos iniciais do ensino fundamental no município de Guararema (SP). Mestre em Ciências da Comunicação pela USP. Membro dos Grupos de Pesquisa Mediações Educomunicativas (ECA-USP) e Polifonia (Uneb).

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Published

2022-07-14

How to Cite

Teles, E. C., Campana, A. M. de A., & Costa, S. (2022). Technologies and mobile devices in remote learning: . Comunicação & Educação, 27(1), 178-194. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v27i1p178-194