Prejudice and discrimination among high school students

Authors

  • Lineu Norio Kohatsu Universidade de São Paulo. Instituto de Psicologia
  • Leoncio Tavares Ferreira Secretaria de Educação do Estado de São Paulo
  • Diana Ureña Acosta Universidade de São Paulo. Programa de Pré-Iniciação Científica
  • Neusa Dayane Mendoza Patty Universidade de São Paulo. Programa de Pré-Iniciação Científica
  • Júlia Demétrio Salgado Universidade de São Paulo. Instituto de Psicologia

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2595-2536.v32i2p178-195

Keywords:

Public school, High school, Immigrants, Discrimination

Abstract

On this paper will be presented the results of a research made within the scope of the  Scientific  Pre-Initiation  Program  at  the  University  of  São  Paulo.  Theobjective  of  the research  was  to  investigate  the  experience  and  perceptions  of  high  school  students  about discrimination  at  school  and  sought  to  compare  the  responses  of  students  of  different nationalities.  The  data  collect  was  made  at  a  state  school  located  at  the  city  of  São  Paulo, through  a  questionnaire  available  in  an  online  self-completed  form,  in  addition,  it  was  made interviews with two Bolivian students. It was foundthat the manifestations of discrimination at   school   are   not   frequent,   with   xenophobia   being   the   most   mentioned   form   by   the participants. Differences were also found in the perceptions of Brazilian, children of Bolivian and Bolivian students.

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Author Biographies

  • Lineu Norio Kohatsu, Universidade de São Paulo. Instituto de Psicologia

    Professor do Instituto de Psicologia da Universidade de São Paulo, pesquisador do Programa Ano Sabático do Instituto de Estudos Avançados – USP, pesquisador do Grupo Migrações e Identidades / CERU – USP.

  • Leoncio Tavares Ferreira, Secretaria de Educação do Estado de São Paulo

    Professor Coordenador da Secretaria de Educação do Estado de São Paulo.

  • Diana Ureña Acosta, Universidade de São Paulo. Programa de Pré-Iniciação Científica

    Estudante de ensino médio, participante do Programa de Pré-Iniciação Científica da USP, bolsista CNPq.

  • Neusa Dayane Mendoza Patty, Universidade de São Paulo. Programa de Pré-Iniciação Científica

    Estudante de ensino médio, participante do Programa de Pré-Iniciação Científica da USP, bolsista CNPq.

  • Júlia Demétrio Salgado, Universidade de São Paulo. Instituto de Psicologia

    Psicóloga, graduada pelo Instituto de Psicologia – USP.

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Published

2021-12-20

How to Cite

Kohatsu, L. N. ., Ferreira, L. T. ., Acosta, D. U. ., Patty, N. D. M. ., & Salgado, J. D. . (2021). Prejudice and discrimination among high school students. Cadernos CERU, 32(2), 178-195. https://doi.org/10.11606/issn.2595-2536.v32i2p178-195