Scientific initiation for basic education students: an action-research in public schools in São Paulo

Authors

  • Roger Marchesini de Quadros Souza Grupo de Estudos e Pesquisas em Psicopedagogia
  • José Cláudio Diniz Couto Grupo de Estudos e Pesquisas em Psicopedagogia
  • Luzia Serapicos Martins Diniz Couto Grupo de Estudos e Pesquisas em Psicopedagogia

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2595-2536.v32i1p253-263

Keywords:

Action-research, Scientific Initiation, Basic Education, Pandemics, Education Research

Abstract

This article presents the trajectory and research realized in two public schools of basic education based on a Scientific Initiation Project (PIC) developed with students from the final years of elementary and high school, before and during the COVID-19 pandemic. The methodology used is the action-research, the process started with students from the final years of basic education in 2019 and expanded, in 2020, to high school students. The Scientific Initiation orientation process started in 2019 exclusively in presential model and throughout the year of 2020, with the arrival of the pandemic and the decree of quarantine in the state of São Paulo, began to happen remotely. In this study we present aspects of the research and the trajectory of the Scientific Initiation Projects developed with the students of basic education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Roger Marchesini de Quadros Souza, Grupo de Estudos e Pesquisas em Psicopedagogia

    Pesquisador Coordenador do Grupo de Estudos e Pesquisas Sociais e Políticas em Fracasso Escolar – GEPESP

  • José Cláudio Diniz Couto, Grupo de Estudos e Pesquisas em Psicopedagogia

    Pesquisador do Grupo de Estudos e Pesquisas Sociais e Políticas em Fracasso Escolar – GEPESP.

  • Luzia Serapicos Martins Diniz Couto, Grupo de Estudos e Pesquisas em Psicopedagogia

    Pesquisadora do Grupo de Estudos e Pesquisas Sociais e Políticas em Fracasso Escolar – GEPESP.

References

BRASIL. Constituição (1988). Constituição Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal: Centro Gráfico, 1988.

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. - LEI Nº 9394/96, de 20-12-1996. Estabelece as diretrizes e bases da Educação Nacional. Brasília: MEC, 1996.

BRASIL. Ministério da Educação, Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP). Mapa do analfabetismo no Brasil. Imprensa Oficial. Brasília, s/d.

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Lei 4.024 de 20 de dezembro de 1961. Fixa as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: Distrito Federal. 1961. Disponível em: https://presrepublica.jusbrasil.com.br/legislacao/108164/lei-de-diretrizes-e-base-de-1961-lei-4024-61. Acesso em: 26 out.2020.

DIAS, Ana Maria Lorio;PASSOS, Carmensita Matos Braga. Passado e presente na formação de professores: por entre perspectivas históricas, legais e políticas. Revista Internacional de Formação de Professores(RIFP), Itapetininga, v. 1, n.2, p.85-108, 2016.

SÃO PAULO (Estado) Secretaria da Educação. Material de apoio ao Programa Ensino Integral do Estado de São Paulo. Diretrizes do Programa Ensino Integral. Caderno do Gestor. 1ª edição. São Paulo: SE, 2014.

SÃO PAULO (Estado) Secretaria da Educação. Documento Formação Básica – Modelo Pedagógico. Disponível em: https://midiasstoragesec.blob.core.windows.net/001/2019/08/deitr-ensino-integral_modelo pedaggico.pdf. Acesso em: 25/10/2020.

SOUZA, Roger M. Q.; COUTO, José C. D.;BROVINI, Cristiane N. Iniciação científica no Ensino Fundamental na prática – aproximações iniciais. International Studies Coepta 3-4 (International Studies on Law & Education 34-45) jan-ago 2020 Cemoroc-Feusp / IJI -Univ. do Porto / Colégio Luterano São Paulo. Disponível em: http://www.hottopos.com/isle34_35/65-72RogerZkCrs.pdf> Acesso em: 2 out. 2020.

LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Marina de Andrade. Fundamentos de metodologia científica.5ª. ed. São Paulo: Atlas, 2003.

THIOLLENT, Michel. Metodologia da pesquisa-ação. São Paulo: Autores Associados, 1986 (Coleção Temas Básicos de Pesquisa-Ação).

TRIPP, David. Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Educ. Pesquisa. São Paulo, v. 31, n. 3, p. 443-466, dezembro de 2005. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S1517-97022005000300009. Acesso em: 20 ago. 2019.

VALENTINI, Camila Altmayer;ZUCCHETTI, Dinora Tereza. Educação Integral no Brasil: das experiências históricas ao Programa Mais Educação. Revista Comunicações. PPGE-UNIMEP. Piracicaba, v. 24 n. 2 p. 199-214, maio/ago. 2017.

Published

2021-08-07

How to Cite

Souza, R. M. de Q. ., Couto, J. C. D. ., & Couto, L. S. M. D. . (2021). Scientific initiation for basic education students: an action-research in public schools in São Paulo. Cadernos CERU, 32(1), 253-263. https://doi.org/10.11606/issn.2595-2536.v32i1p253-263