Ensinar para aprender a viver em um novo mundo

Authors

  • Célia Regina Toledo Lucena

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2595-2536.v31i1p268-280

Keywords:

Refugees, Tactics, Teaching, Learning

Abstract

These are some notes on exploratory research at the Raízes da Cidade Program experience carried out by the ONG Migraflix in partnership with AIRbnb. This program aims to offer opportunities to carry out activities that transform skills and knowledge into cultural and educative emergence in the country of destination. Three experiences with Syrian refugees were analysed. This study shows the refugee looking for a way to move into a new world, using the art of teaching as an opportunity to earn a living and to integrate. In this way, dancing lessons, culinary receipts and Arabic language teaching are performed.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Célia Regina Toledo Lucena

    Doutora em História Social. Pesquisadora do NAP/CERU (Centro de Estudos Rurais e Urbanos), USP/SP. Mediadora do Grupo Migrações e Identidades (CERU-USP). Com investigações nos temas migrações, identidade, cultura e memória.

References

ACNUR. Statistical online database. Brasília (DF), 1917. Disponível em: http://www.unhcr.org

BOURDIEU, P. La distincion: critique sociale du jugement. Paris: Minuit, 1979.

CALEGARI, M. Condições de vida dos refugiados sírios em São Paulo. In: BAENINGER, R.

et alii. Migrações Sul-Sul. Campinas (SP): Núcleo de Estudos da População Elza Berquó-

NEPO/UNICAMP, 2018.

CERTEAU, M. A invenção do cotidiano: 1. Artes de fazer. Petrópolis: Vozes, 1994.

GIARD, L. Cozinhar. In: CERTEAU, M.; GIARD, L.; MAYOL, P. A invenção do cotidiano.

Morar, cozinhar. Petrópolis (RJ): Vozes, 1996.

GONÇALVES, J.R.S. A fome e o paladar: uma perspectiva antropológica. In: Seminário Alimentação e Cultura. Rio de Janeiro: FUNARTE/CNFCP, 2012. (Série Encontros e Estudos, 4).

HALL, S. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: Lamparina, 2015.

HALTER, M. Cultura econômica do empreendimento étnico: caminhos da imigração ao

empreendedorismo. ERA-Revista de Administração de Empresas, vol.47, n.1, 2007.

KYMLICKA, W. Ciudadania multicultural. Barcelona: Paidós, 1995.LUCENA, C. Migrações contemporâneas e impasses identitários: algumas teorias e conceitos. Cadernos CERU, Série 2, vol.30, n.1, jun. 2019.

MIGRAFLIX/ AIRBNB. Programa Raízes da cidade. Disponível em: www.news.airbnb.com/brrefugiados

MOULIN, L. L’Europe à table: introduction à une psychosociologie des pratiques alimentaires.

Paris/Bruxeles: Elsevier Sequoia, 1975.

RODRIGUEZ, M. L. Cultura y migración: los processos de naturalización de la diferencia.

Migración, desplazamiento forzado y refugio. Quito: AECI, 2005.

THOMSON, A. Histórias (co)movedoras: História oral e estudos de migração. Revista

Brasileira de História. São Paulo, v. 22, n. 44, p.341-364, 2002. www.news.airbnb.com/br/

refugiados.

Published

2020-09-03

How to Cite

Lucena, C. R. T. (2020). Ensinar para aprender a viver em um novo mundo. Cadernos CERU, 31(1), 268-280. https://doi.org/10.11606/issn.2595-2536.v31i1p268-280