Interculturalidade na Escola Pública de São Paulo

Authors

  • Elbio Miyahira Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
  • Karoline Rezende Sayar Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2595-2536.v31i1p250-267

Keywords:

Multiculturalism, Interculturalism, Immigration, Bolivian immigrants, Public school, São Paulo

Abstract

This paper seeks to analyze the relationship between students who are Bolivian immigrants or the children of Bolivian immigrants and Brazilian students in a public school in São Paulo and how the school addresses this situation. Prior studies have shown that the teachers and the administration are largely indifferent to the presence of immigrant students in the some of publics schools of São Paulo city. Thus, there have been no specific pedagogical actions to deal with the particularities of the immigrants, nor has there been any attempt to manage the relationship between the groups to avoid the practice of bullying and, even less so, to promote integration between them. Classroom observation was conducted in two classes (8th and 9th grade) for four consecutive weeks in a state school in the central region of the city of São Paulo. It was found that the school observed has made advances in creating a multicultural environment, creating a more peaceful coexistence between the different cultures, but has not yet succeeded in building an environment of interaction and integration between the groups. The use of pedagogical practices that help foster coexistence between the groups was observed; however, there are still several actions that could be developed.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Elbio Miyahira, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

    Mestre em Educação pelo Programa de Educação: História, Política, Sociedade da PUC-SP, atualmente doutorando do mesmo Programa.

  • Karoline Rezende Sayar, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

    Mestre em Educação pelo Programa de Educação: História, Política, Sociedade da PUC-SP.

References

AQUINO, J. G. (1998). A indisciplina e a escola atual. Disponível em: .

Acesso em: 23abr. 2019.

BACKSTROM, B.; CASTRO-PEREIRA, S. (2012). "A questão migratória e as estratégias de

convivência entre culturas diferentes em Portugal". Revista Interdisciplinar da Mobilidade

Humana. Brasília, ano XX, n. 38, jan/jun. 2012. p. 83-100.

DUBET, F. (2004). "O que é uma escola justa?". Cadernos de Pesquisa, São Paulo, Fundação

Carlos Chagas, v. 34, n.123, set/dez. p. 539-555.

ELIAS, N.; SCOTSON, J. L. (2000).Os estabelecidos e os outsiders. Rio de Janeiro: Zahar.

FERNADEZ, C. C. G. (2015). Entre dois países, sonhos e ilusões: trajetórias de e/imigrantes bolivianos em São Paulo (1980-2000). Tese (Doutorado), Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo.

FLORES, G. C. (2017). "Igualdad y equidad en educación: retos para una AmericaLatina en transición". Educación. vol. XXVI, n. 51, sept. 2017. p.159-178.

HALL, S. (2003). Da diáspora - identidades e mediações culturais. Belo Horizonte: UFMG/ Brasília: Representação da UNESCO no Brasil.

LOPES, A. M. D. (2012). "Da coexistência à convivência com o outro: entre o multiculturalismo e a interculturalidade". Revista Interdisciplinar da Mobilidade Humana.

Brasília, ano XX, n. 38, jan/jun. p. 67-81.

MARTUCCELLI, D. (1996). "As contradições políticas do multiculturalismo". Revista Brasileira de Educação. mai/jun/jul/ago, n. 2, p. 18-32.

MIYAHIRA, E. (2015). Relação entre professor e família: um estudo sobre alunos bolivianos e nordestinos na escola pública. Dissertação (Mestrado), Pontifícia Universidade Católica de

São Paulo, São Paulo.

OLIVEIRA, L. R. P. (2013). Encontros e confrontos na escola: um estudo sobre as relações sociais entre alunos brasileiros e bolivianos em São Paulo. Dissertação de mestrado, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo.

SANSONE, L. (2003). "Multiculturalismo, Estado e modernidade: as nuanças em alguns países

europeus e o debate no Brasil". DADOS – Revista de Ciências Sociais. Rio de Janeiro, vol. 46, n.3, p. 535-556.

SAYAD, A. (2010). La doble ausencia – De las ilusiones del emigrado a los padecimentos del inmigrado. Barcelona: Anthropos editorial.

SILVA, T. T. (2014). "A produção social da identidade e da diferença". In: SILVA, T. T. (Org.). Identidade e diferença - a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis: Vozes, p. 73-102.

SOARES, L. N.; SILVA, S. A. (2013). "Relações étnico-raciais e educação infantil: ouvindo crianças e adultos".Anais da 36ª R.N. ANPED. Goiânia: ANPED. VITA, A. (2002). "Liberalismo igualitário e Multiculturalimo". Lua Nova. n. 55-56, p. 5-27.

XAVIER, I. R.(2012). "A inserção socioterrritorial de migrantes bolivianos em São Paulo. Uma leitura a partir da relação entre projetos migratórios, determinantes estruturais e os espaços da cidade ". In: BAENINGER, R. (Org.) Imigração boliviana no Brasil. Campinas: Núcleo de Estudos de População - NEPO/Unicamp, p. 109-153.

Published

2020-09-03

How to Cite

Miyahira, E., & Sayar, K. R. (2020). Interculturalidade na Escola Pública de São Paulo. Cadernos CERU, 31(1), 250-267. https://doi.org/10.11606/issn.2595-2536.v31i1p250-267