A Universidade contemporânea entre dois conservadorismos

Authors

  • Sylvia Gemignani Garcia Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humana.Departamento de Sociologia

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2595-2536.v31i1p35-44

Keywords:

Reforma organizacional da universidade., Sistemas de dominação. Capitalismo conexionista

Abstract

This text is the written version of my contribution to the round table “The education in Brazil today, held at the CERU National Meeting, in honor to the centenary of Maria Isaura Pereira de Queiroz, which took place in June 2019. He articulates certain analyzes of sociological ature to outline the political and cultural contemporary scenario, in which progressive liberal conservatism, that since decades promotes the organizational reform of the University, and the new backward conservatism from right wing, with its attacks on secular education, critical thinking and science. Detailing some paradoxes of management, that administer production and reproduction of knowledge in contemporary universities, reflection relates the performance requirements of the dominant connectionist view to the increasing mental suffering among university students. Thus, an reading of the two systems of domination that are currently combined, threatening the historical continuity of modern educational institutions and creating strong obstacles to the emancipatory perspectives against which they were formed.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Sylvia Gemignani Garcia, Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humana.Departamento de Sociologia

    Professora do Departamento de Sociologia da Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da USP

References

ALEXANDER, Jeffrey. Vociferando contra o Iluminismo: a ideologia de Steve Bannon.

Sociologia & Antropologia, Rio de Janeiro, v. 8.3, p. 1009-23, set./dez. 2018.

ARIÈS, Philippe. História social da criança e da família. Rio de Janeiro: Zahar, 1981.

BEN-DAVID, Joseph; ZLOCZOWER, Awraham. Universities and academic systems in

modern society. European Journal of Sociology, v. 3, p. 45-84, 1962.

BOLTANSKI, Luc; CHIAPELLO, Eve. O novo espírito do capitalismo. Trad. Ivone C.

Benedetti. São Paulo: Martins Fontes, 2009.

BOLTANSKI, Luc. Sociologia da crítica, instituições e o novo modo de dominação gestionária.

Trad. Philippe Dietman. Sociologia & Antropologia, Rio de Janeiro, v. 3-6, p. 441-63, nov.

BOURDIEU, Pierre; BOLTANSKI, Luc. La producción de la ideología dominante. Trad.

Heber Cardoso. Buenos Aires: Nueva Vision, 2009.

BOURDIEU, Pierre; PASSERON, Jean-Claude. A reprodução. Elementos para uma teoria do

sistema de ensino. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

BOURDIEU, Pierre. A escola conservadora: as desigualdades frente à escola e à cultura. In:

NOGUEIRA, M. Alice; CATANI, Afranio M.(Eds.). Escritos de educação. Petrópolis, RJ:

Vozes, 1998. p. 39-64.

BOURDIEU, Pierre. Os usos sociais da ciência. Trad. Denice B. Catani. São Paulo: Unesp,

BOURDIEU, Pierre. Meditações pascalianas. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2007.

CARLOTTO, Maria C.; GARCIA, Sylvia G. Novos saberes, novas hierarquias. Disputas

contemporâneas em torno da profissão acadêmica. Revista Brasileira de Ciências Sociais, v. 33, n. 96, 2018.

COHEN, Michael D. et alii. A garbage can model of organizational choice. Administrative

Science Quarterly, v. 17, n. 1, p. 1-25, 1972.

GARCIA, Sylvia G.; CARLOTTO, Maria C. Institutional specificity and organizational

change: A case of university social engagement in Brazil. In: PINHEIRO, R.; BENNEWORTH,

P.; JONES, G. (Eds.).

Universities and regional development: a critical assessment of tensions and contradictions

. London & New York: Routledge, Taylor and Francis, 2012. p. 124-40.

GARCIA, Sylvia G.; CARLOTTO, Maria C. Tensões e contradições do conceito de

organização aplicadoà universidade: o caso da criação da USP-Leste. Avaliação, v. 18, p. 657-684, 2013.

GIBBONS, Michael et alii. The new production of knowledge. London: Sage, 1999.

HAN, Byung-Chul. Sociedade do cansaço. Trad. Enio Paulo Giachini. Petrópolis: Vozes, 2017.

KANT, Immanuel. O conflito das faculdades. Trad. Artur Morão. Lisboa: Edições 70, 1993.

KRÜCKEN,Georg; Meier, Frank. Turning the university into an organizational actor. In:

DRORI, Gili S. et alii. (Eds.). Globalization and organization. Oxford: Oxford University

Press, 2006. p. 241-257.

MUSSELIN,Christine. Are universities specific organizations? In: KRÜCKEN, Georg et alii.

(Eds.). Towards a multiversity? Universities between global trends and national traditions.

Bielefeld: Transcript Verlag, 2006. p. 63-84.

POWELL,Walter W.; DiMaggio, Paul J. (Eds.). The new institutionalism in organizational

analysis. Chicago: The University of Chicago Press, 1991.

RANCIÈRE, Jacques. O ódio à democracia. São Paulo: Boitempo, 2014.

SILVA, Franklin Leopoldo e. A experiência universitária entre dois liberalismos.

Tempo Social,São Paulo, v. 11, n. 1, p. 1-47, 1999.

Published

2020-09-03

How to Cite

Garcia, S. G. (2020). A Universidade contemporânea entre dois conservadorismos. Cadernos CERU, 31(1), 35-44. https://doi.org/10.11606/issn.2595-2536.v31i1p35-44