Adaptation of the Dewey Decimal Classification for the children’s and Young adult collection at the Municipal Library of Marília “João Mesquita Valença”: a successful experience
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2238-5894.berev.2024.225950Keywords:
Collection organization, Autonomous location, Classification adaptation, Children's and young adult collection, Public LibrariesAbstract
The Municipal Library of Marília "João Mesquita Valença" is an information center that offers updated materials in various languages and adaptations. With a diverse collection, the Library serves a wide range of users, including young readers who represent about 16% of the library's patrons. These young readers have access to a specific collection, organized by an exclusive classification that has been tested and validated. Classification plays a crucial role in the organization and accessibility of collections, establishing direct communication with users. However, traditional systems like the Dewey Decimal Classification can limit this communication, especially for children's and young adult collections. The notation 028.5, generally used for children's and young adult collections, groups various genres and themes without clear differentiation, making it difficult for young users to locate books independently. In light of this problem, it was observed that the classification used in Brazilian public libraries does not fully meet the needs of young users. Based on observations and reports from Municipal Library of Marília librarians, it was concluded that the rigid structure of the Dewey Decimal Classification needed adaptation. Thus, the proposed objective was to adapt the 800 class of the Dewey Decimal Classification to improve the organization and accessibility of children's and young adult collections, facilitating the independent location of books by young readers. This adaptation aimed to enhance the use of the collection, promoting a better reading and exploration experience in the library.
Downloads
References
ANDRADE, L. V.; BRUNA, D.; SALES, W. N. Classificação: uma análise comparativa entre a Classificação Decimal Universal – CDU e a Classificação Decimal de Dewey – CDD. Biblos: Revista do Instituto de Ciências Humanas e da Informação, Rio Grande, v. 25, n. 2, p. 31- 42, jul./dez. 2011. Disponível em: https://www.seer.furg.br/biblos/article/view/. Acesso em: 10 jul. 2017.
BARBOSA, S.; MEY, E. S. A.; SILVEIRA, N. D. Vocabulário controlado para indexação de obras ficcionais. Brasília: Briquet de Lemos, 2005.
CARVALHO, T. CDD x CDU: um estudo comparativo. 2018. 108 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Biblioteconomia) — Universidade de Brasília, Brasília, 2018. Disponível em: https://bdm.unb.br/handle/10483/20901. Acesso em: 31 ago. 2022.
IFLA UNESCO. Manifesto da Biblioteca Pública IFLA-UNESCO 2022. Repositório – FEBAB. 2022. Disponível em: http://repositorio.febab.org.br/items/show/6247. Acesso em: 31 ago. 2022.
LANGRIDE, D. Classificação: abordagem para estudantes de Biblioteconomia. Rio de Janeiro: Interciência, 1977. 126 p.
MENDES, C.; ARAÚJO, B. C. Classificação infantojuvenil: as seções da Biblioteca Rubem Braga. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, [S. l.], v. 13, p. 761–772, 2017. Disponível em: https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/923. Acesso em: 27 maio. 2024.
PEREIRA, E. N. et al. Classificação bibliográfica: as diversas contribuições para o tratamento da informação. In: SEMINÁRIO DE PESQUISA DO CCSA, 15., 2009. Anais... Natal: UFRN, 2009.
POMBO, O. Da classificação dos seres à classificação dos saberes. Leituras. Revista da Biblioteca Nacional de Lisboa, n. 2, p. 19-33, 1998. Disponível em: https://webpages.ciencias.ulisboa.pt/~ommartins/investigacao/opombo-classificacao.pdf. Acesso em: 30 ago. 2022.
SILVA, A. P.; SANTOS, C. A. C. M. A aplicação do sistema de Classificação Decimal de Dewey para obras literárias. In: RIBEIRO, F.; CERVEIRA, M. E. (Org.). Informação e/ou conhecimento: as duas faces de Jano. Porto: Faculdade de Letras da Universidade do Porto, 2013. p. 603-619.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Mariana da Silva Caprioli, Patrícia Bernardes da Silva, Alessandra de Cássia Montisseli de Carvalho

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Ao encaminhar textos à Biblioteca Escolar em Revista o autor estará cedendo integralmente seus direitos patrimoniais da obra à publicação, permanecendo detentor de seus direitos morais (autoria e identificação na obra), conforme estabelece a legislação específica. Licença CC-BY-NC
O trabalho publicado é considerado colaboração e, portanto, o autor não receberá qualquer remuneração para tal, bem como nada lhe será cobrado em troca para a publicação.
Os textos são de responsabilidade de seus autores. Citações e transcrições são permitidas mediante menção às fontes.