Adaptation of the Dewey Decimal Classification for the children’s and Young adult collection at the Municipal Library of Marília “João Mesquita Valença”: a successful experience

Authors

  • Mariana da Silva Caprioli Biblioteca Municipal de Marília "João Mesquita Valença" https://orcid.org/0000-0002-4206-8746
  • Patrícia Bernardes da Silva Biblioteca Municipal de Marília “João Mesquita Valença”
  • Alessandra de Cássia Montisseli de Carvalho Biblioteca Municipal de Marília “João Mesquita Valença”

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-5894.berev.2024.225950

Keywords:

Collection organization, Autonomous location, Classification adaptation, Children's and young adult collection, Public Libraries

Abstract

The Municipal Library of Marília "João Mesquita Valença" is an information center that offers updated materials in various languages and adaptations. With a diverse collection, the Library serves a wide range of users, including young readers who represent about 16% of the library's patrons. These young readers have access to a specific collection, organized by an exclusive classification that has been tested and validated. Classification plays a crucial role in the organization and accessibility of collections, establishing direct communication with users. However, traditional systems like the Dewey Decimal Classification can limit this communication, especially for children's and young adult collections. The notation 028.5, generally used for children's and young adult collections, groups various genres and themes without clear differentiation, making it difficult for young users to locate books independently. In light of this problem, it was observed that the classification used in Brazilian public libraries does not fully meet the needs of young users. Based on observations and reports from Municipal Library of Marília librarians, it was concluded that the rigid structure of the Dewey Decimal Classification needed adaptation. Thus, the proposed objective was to adapt the 800 class of the Dewey Decimal Classification to improve the organization and accessibility of children's and young adult collections, facilitating the independent location of books by young readers. This adaptation aimed to enhance the use of the collection, promoting a better reading and exploration experience in the library.

Downloads

Author Biographies

  • Mariana da Silva Caprioli, Biblioteca Municipal de Marília "João Mesquita Valença"

    Doutora em Ciência da Informação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, UNESP, Marília, SP, Brasil.

    Bibliotecária da Biblioteca Municipal de Marília "João Mesquita Valença”, Marília, SP, Brasil.

  • Patrícia Bernardes da Silva, Biblioteca Municipal de Marília “João Mesquita Valença”

    Pós-Graduação em Gestão Cultural: Cultura, Desenvolvimento e Mercado pelo Serviço Nacional de Aprendizagem Comercial, SENAC.

     Supervisora da Biblioteca Municipal de Marília “João Mesquita Valença”, Marília, SP, Brasil.

  • Alessandra de Cássia Montisseli de Carvalho, Biblioteca Municipal de Marília “João Mesquita Valença”

    Pós-Graduação em Gestão Educacional e Educação Infantil pela Universidade Candido Mendes.

    Bibliotecária da Biblioteca Municipal de Marília “João Mesquita Valença”, Marília, SP, Brasil.

References

ANDRADE, L. V.; BRUNA, D.; SALES, W. N. Classificação: uma análise comparativa entre a Classificação Decimal Universal – CDU e a Classificação Decimal de Dewey – CDD. Biblos: Revista do Instituto de Ciências Humanas e da Informação, Rio Grande, v. 25, n. 2, p. 31- 42, jul./dez. 2011. Disponível em: https://www.seer.furg.br/biblos/article/view/. Acesso em: 10 jul. 2017.

BARBOSA, S.; MEY, E. S. A.; SILVEIRA, N. D. Vocabulário controlado para indexação de obras ficcionais. Brasília: Briquet de Lemos, 2005.

CARVALHO, T. CDD x CDU: um estudo comparativo. 2018. 108 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Biblioteconomia) — Universidade de Brasília, Brasília, 2018. Disponível em: https://bdm.unb.br/handle/10483/20901. Acesso em: 31 ago. 2022.

IFLA UNESCO. Manifesto da Biblioteca Pública IFLA-UNESCO 2022. Repositório – FEBAB. 2022. Disponível em: http://repositorio.febab.org.br/items/show/6247. Acesso em: 31 ago. 2022.

LANGRIDE, D. Classificação: abordagem para estudantes de Biblioteconomia. Rio de Janeiro: Interciência, 1977. 126 p.

MENDES, C.; ARAÚJO, B. C. Classificação infantojuvenil: as seções da Biblioteca Rubem Braga. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, [S. l.], v. 13, p. 761–772, 2017. Disponível em: https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/923. Acesso em: 27 maio. 2024.

PEREIRA, E. N. et al. Classificação bibliográfica: as diversas contribuições para o tratamento da informação. In: SEMINÁRIO DE PESQUISA DO CCSA, 15., 2009. Anais... Natal: UFRN, 2009.

POMBO, O. Da classificação dos seres à classificação dos saberes. Leituras. Revista da Biblioteca Nacional de Lisboa, n. 2, p. 19-33, 1998. Disponível em: https://webpages.ciencias.ulisboa.pt/~ommartins/investigacao/opombo-classificacao.pdf. Acesso em: 30 ago. 2022.

SILVA, A. P.; SANTOS, C. A. C. M. A aplicação do sistema de Classificação Decimal de Dewey para obras literárias. In: RIBEIRO, F.; CERVEIRA, M. E. (Org.). Informação e/ou conhecimento: as duas faces de Jano. Porto: Faculdade de Letras da Universidade do Porto, 2013. p. 603-619.

Published

2024-10-18

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Caprioli, M. da S. ., Silva, P. B. da, & Carvalho, A. de C. M. de . (2024). Adaptation of the Dewey Decimal Classification for the children’s and Young adult collection at the Municipal Library of Marília “João Mesquita Valença”: a successful experience. Biblioteca Escolar Em Revista, 10, e-225950. https://doi.org/10.11606/issn.2238-5894.berev.2024.225950