Opportunities for motor stimulation in the home environment of children

Autores

  • Walan Robert da Silva Mestrando junto ao Programa de Pós-Graduação em Ciências do Movimento Humano da Universidade do Estado de Santa Catarina, UDESC/Laboratório de Gênero, Educação, Sexualidade e Corporeidade, LAGESC, Florianópolis-SC
  • Tailine Lisboa
  • Elisa Pinheiro Ferrari Doutoranda junto ao Programa de Pós-Graduação em Ciências do Movimento Humano da Universidade do Estado de Santa Catarina, UDESC/ Laboratório de Gênero, Educação, Sexualidade e Corporeidade, LAGESC, Florianópolis- SC/Bolsista Capes
  • Kamyla Thais Dias de Freitas Mestrando junto ao Programa de Pós-Graduação em Ciências do Movimento Humano da Universidade do Estado de Santa Catarina, UDESC/Laboratório de Gênero, Educação, Sexualidade e Corporeidade, LAGESC, Florianópolis-SC.
  • Fernando Luiz Cardoso Professor junto ao Programa de Pós-Graduação em Ciências do Movimento Humano e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Estado de Santa Catarina, UDESC/Laboratório de Gênero, Educação, Sexualidade e Corporeidade, LAGESC, Florianópolis- SC.

DOI:

https://doi.org/10.7322/jhgd.127659

Palavras-chave:

motor stimulation, home environment, motor development.

Resumo

Introduction: The environment in which the child is inserted and motor opportunities offered to this is essential for a good motor development Objective: To analyze the relationship between the motor stimulation opportunities in the family environment and children's motor development of both sex. Methods: were evaluated 72 children, 33 boys and 39 girls with age of 38 to 42 months. The evaluation was conducted by Affordances in the Home Environment for Motor Development (AHEMD) and the Test of Gross Motor Development-2 (TGMD-2). Were used the tests Chi-square, Fisher exact test, t test for independent samples, Pearson correlation and multiple linear regression. Results: In general, the households have low opportunities for motor stimulation, and for households with boys the score is higher. The girls performed better in locomotor skills, while boys had higher scores on object control skills. It found a significant correlation to motricity materials and thick materials motor for boys and variety of stimulation, fine motor materials, motricity materials and motor stimulation for girls. For the boys the motor performance is explained by the available variables of fine and gross motor skills and for the girls by materials of motor stimulation, stimulation variety and materials of fine and gross motor skills. Conclusion: On the presented results we can conclude that the home environment is directly related to the motor development of girls and boys.

Referências

Miranda LP, Resegue R, Figueiras ACM. A criança e o adolescente com problemas do desenvolvimento no ambulatório de pediatria. J Pediatr. 2003;79(supl.1):33-42. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0021-75572003000700005

Mancini MC, Megale L, Brandão MB, Melo APP, Sampaio RF. Efeito moderador do risco social na relação entre risco biológico e desempenho funcional infantil. Rev Bras Saúde Mater Infant. 2004;4(1):25-34. Doi: http://dx.doi.org/10.1590/S1519-38292004000100003

Pilz EML, Schermann LB. Determinantes biológicos e ambientais no desenvolvimento neuropsicomotor em uma amostra de crianças de Canoas/RS. Ciênc Saúde Coletiva. 2007;12 (1):181-90. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S1413-81232007000100021

Venetsanou F, Kambas A. Environmental affecting preschoolers’ motor development. Early Child Educ J. 2010;37(4):319-¬27. DOI: http://dx.doi.org/10.1007/s10643-009-0350-z

Saccani R, Valentini NC, Pereira KRG, Müller A, Gabbard C. Associations of biological factors and affordances in the home with infant motor development. Pediatr Int. 2013;55(2): 197. DOI: http://dx.doi.org/10.1111/ped.12042

Martins E, Szymanski H. A abordagem ecológica de Urie Bronfenbrenner em estudos com famílias. Estud Pesqui Psicol. 2004;4(1):63-77.

Haydari A, Askari P, Nezhad MZ. Relations hip between affordances in the home environmentand motor development in children age 18-42 months. J Social Sci. 2009;5(4): 319-28. DOI: http://dx.doi.org/10.3844/jssp.2009.319.328

Payne VG, Isaacs LD. Desenvolvimento motor humano: uma abordagem vitalícia. 6 ed. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan; 2007.

Gibson EJ. Exploratory behavior in the development of perceiving, acting and the acquiring of know ledge. Rev Psychol. 1988;39:1-42. DOI: http://dx.doi.org/10.1146/annurev.ps.39.020188.000245

Heft, H. Affordances of children’ senvir on ments: A functional approach to environmental description. Children’s Environments Quarterly. 1998;5(3):29-37.

Gallahue DL, Ozmun JC, Goodway JD. Compreendendo o desenvolvimento motor. 7 ed. Porto Alegre: Artmed; 2013.

Nobre FSS, Costa CLA, Oliveira DL, Cabral DA, Nobre GC, Caçola P. Análise das oportunidades para o desenvolvimento motor (affordances) em ambientes domésticos no Ceará - Brasil. Rev Bras Crescimento Desenvol Hum. 2009;19(1):9-18. DOI: http://dx.doi.org/10.7322/jhgd.19898

Nobre FSS, Pontes ALFN, Costa CLA, Cacola P, Nobre GC, Valentini NC. Affordances em ambientes domésticos e desenvolvimento motor de pré-escolares. Rev Pensar Prática. 2012;15(3):652-68. DOI: http://dx.doi.org/10.5216/rpp.v15i3.15412

Silva J, Fronio JS, Lemos RA, Ribeiro LC, Aguiar TS, Silva DT, et al. Pacing opportunities at home and skill of children with potential changes in functional development. J Hum Growth Dev. 2015;25(1):19-26. DOI: http://dx.doi.org/10.7322/jhgd.96763

Rodrigues LP, Saraiva L, Gabbard C. Development and structural validation o fan inventory for assessing affordances in the home environment for motor development. Res Quar Exerc Sport. 2005;76(2):140-8. DOI: http://dx.doi.org/10.1080/02701367.2005.10599276

Caçola P, Gabbard C, Santos DC, Batistela AC. Development of the and affordances in the home environment for motor development-infant scale. Pediatr Int. 2011;53(6):820-5. DOI: http://dx.doi.org/10.1111/j.1442-200X.2011.03386.x

Valentini NC, Barbosa MLL, Cini GV, Piki RK, Spessato BC, Balbinotti MAA. Teste de desenvolvimento motor grosso: validade e consistência interna para uma população gaúcha. Rev Bras Cineantropom Desempenho Hum. 2008;10(4):399¬-404. DOI: http://dx.doi.org/10.5007/1980-0037.2008v10n4p399

Baltieri L, Santos DCC, Gibim NC, Souza CT, Batistela ACT, Tolocka RE. Desempenho motor de lactentes frequentadores de berçários em creches públicas. Rev Paul Pediatr. 2010; 28(3):283-9. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0103-05822010000300005

Pillatti I, Haas T, Sachetti A, Fontana C, Oliveira SG, Schiavinato JCC. Oportunidades para o Desenvolvimento Motor Infantil em Ambientes Domésticos. Rev Bras Ciênc Saúde. 2011;9(27):22-7. DOI: http://dx.doi.org/10.13037/rbcs.vol9n27.1335

Defilipo EC, Frônio JS, Teixeira MTB, Leite ICG, Bastos RR, Vieira MT, et al. Oportunidades do ambiente domiciliar para o desenvolvimento motor. Rev Saúde Pública. 2012;46(4):633-41. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0034-89102012005000040

Freiras TCB, Gabard C, Caçola P, Montebelo MIL, Santos DCC. Family socioeconomic status and the provision of motor affordances in the home. Braz J Phys Ther. 2013;17(4):319-27. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S1413-35552013005000096

Nascimento Junior JRA, Ferreira L, Nickeingvissoci JR, Silva PN, Caruzzo NM, Vieira JLL. Nível socioeconômico e Affordance do ambiente domiciliar: implicações para o desenvolvimento motor infantil. Rev Educ Fís. 2014;25(4):651-62. DOI: http://dx.doi.org/10.4025/reveducfis.v25i4.26529

Soares E, Flores, F, Katzer J, Valentini N, Corazza S, Copetti F. Análise das oportunidades de estimulação motora em ambientes domiciliares na região central do Rio Grande do Sul. Rev Bras Educ Fís Esporte. 2015;29(2):279-88. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/1807-55092015000200279

Mori S, Nakamoto H, Mizuochi H, Ikudome S, Gabbard, C. Influence of affordances in home environmenton motor development of young children in Japan. Child Dev Res. 2013; 2013:5. DOI: http://dx.doi.org/10.1155/2013/898406

Conti L, Sperb TM. O brinquedo de pré-escolares: um espaço de resignificação cultural. Psic Teor Pesq. 2001;17(1):59-67. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0102-37722001000100009

Padilha J, Seidel J, Copeti F. Análise do desenvolvimento motor e qualidade do ambiente domiciliar de crianças pré-escolares. Rev Saúde (Santa Maria). 2014;40(1):99-108. DOI: http://dx.doi.org/10.5902/2236583410763

Spessato BC, Gabbard C, Valentini N, Rudisill M. Gender differences in Brazilian children's fundamental movement skill performance. Early Child Dev Care. 2013;183(7): 916-23. DOI: http://dx.doi.org/10.1080/03004430.2012.689761

Brauner LM, Valentini NC. Análise do desempenho motor de crianças participantes de um programa de atividades físicas. Rev Edu Fís. 2009;20(2):205-16. DOI: http://dx.doi.org/10.4025/reveducfisv20n2p205-216

Hardy LL, King L, Farrell L, Macniver R, Howett S. Fundamental Movement skill samong Australian preschool children. J Sci Med Sport. 2009;13(5):503-8. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.jsams.2009.05.010

Machado HS, Campos W, Silva SG. Relação Entre Composição Corporal e a Performance de Padrões Motores Fundamentais em Escolares. Rev Bras Atividade Física e Saúde. 2002;7(1):63-70. DOI: http://dx.doi.org/10.12820/rbafs.v.7n1p63-70

Andrade SA, Santos DN, Bastos AC, Pedromônico MRM, Almeida-Filho N, Barreto ML. Ambiente familiar e desenvolvimento cognitivo infantil: uma abordagem epidemiológica. Rev Saude Publica. 2005;39(4):606-11. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0034-89102005000400014

Coutinho M, Souza MS, Brauner L, Valentini NC. A rotina de atividades infantis no ambiente doméstico. Rev Pensar Prática. 2015;18(1):76-90 DOI: http://dx.doi.org/10.5216/rpp.v18i1.30597

Publicado

2017-04-13

Edição

Seção

Artigos Originais